donderdag 6 juni 2013

Heavy! Deel I

Hetty is afgelopen dinsdag langsgeweest (heeft zelf 3 jaar geleden ook borstkanker gehad). Ze gaf me zoiets bijzonders...op het moment dat ik het kreeg wist ik niet goed hoe ik moest reageren..Ze gaf me een copie van een foto waarop lintjes stonden met enkele namen..ook 1 met mijn naam erop, dat had ze geregeld/gesponsord zodat erook voor mij word gefietst in de Alpe d' HuZes, dat lintje krijg ik nog, dat is nu nog in Frankrijk..echt bizar mooi gebaar.
Ook nog mooie boeken gehad, helemaal top!

Dan vandaag de oncoloog...ons was verteld enkele weken geleden dat het 6x chemo zou worden om de 3 weken en hormoonbehandeling voor 5 jaar...
Het verhaal verliep vandaag een beetje(!?) anders...
Ik heb de agressiefste tumor volgens de oncoloog..hormoon & eiwit gevoelig heet dat. Dus moet het ook volgens hun "agressief" aangepakt worden..
i.p.v. 6x chemo worden het er 16 en i.p.v. klaar zijn met alles rond het optuigen van de kerstboom (dit jaar)  wordt het pas volgend jaar Oktober 2014 eer ik klaar ben met alles. 15 maanden lang kuren i.p.v een half jaar...
Als volgt..
Dinsdag 18 Juni start ik met de 1e chemo
4x chemo om de 3 weken (AC kuur heet dat)
Dan 12 weken lang Elke week cocktail chemo/herceptin
Daarna om de 3 weken enkeld de herceptin, aangezien die veel bijwerkingen geeft blijf ik onder controle van de cardioloog, om de zoveel tijd krijg ik een 3D hartecho etc..omdat je hart een opsodemieter krijgt van die troep. Ook start ik meteen met de hormoonbehandeling voor ws. 7,5 jaar.

Voor elke kuur moet ik een dag van tevoren bloed gaan prikken om te kijken of mijn lichaam de volgende kuur wel aan kan.

De oncoloog gaf aan...~als mensen die mij tussendoor vragen of  "alles aanslaat", ~dan moet ik zeggen: "als ik je over 5 jaar nog de hand mag schudden, hebben de kuren zijn werk gedaan". So..die kwam lekker binnen pffffff...ik hou van eerlijkheid maar deze zin was duidelijk.

Bij deze chemo(want elke chemo is anders) valt je haar/wenkbrauwen & wimpers uit! Geweldig! Daar was ik al zo bang voor..heb lange wimpers van mezelf..straks is alles gewoon "go with the flow"..weg dus! Van een rockchickuiterlijk verander ik gewoon in een zombie ofzo..pfffff..beetje jammer..maarja..we gaan gewoon weer googlen wat ik daar weer aan kan doen..nepwimpers kan niet..omdat je huid ook beschadigd door de chemo mag je geen kunstwimpers zetten..kortom ik word gewoon oerlelijk..hahaha..ja..tis toch erg hoor allemaal..maarja..groeit allemaal weer aan..ooit.

Heb vanmiddag ook nog 15(!?) buisjes bloed laten aftappen en m'n medicijnen al gehaald die ik voor de chemo in moet nemen en extra medicijnen gehad voor misselijkheid/darmklachten en omdat je mond binnenin kapot gaat..spul om te spoelen tegen de pijn.

Ook heb ik as. dinsdag een gespek met de oncologieverpleegkundige die me alles gaat vertellen over de bijwerkingen etc..alle info omtrent de kuren.

Ik heb zoveel datums openstaan, die sinds vanmiddag al gepland staan..dat is eigenlijk niet te overzien, longfoto/leverecho, bloedprikken/chemo/hartecho/gesprek-afspraak chirurg/verpleegkundige/chemo etc...beetje erg veel. We hebben ondertussen ook nog 3 kinderen, waarvan 1-tje nog erg jong is en gehaald en gebracht moet worden naar school pfff..wat een gedoe!

Maar......1 feit...al had ik niet binnen 3 dagen naar de dokter gegaan toen ik de knobbel voelde en ik had er bv. nog 2 maanden mee rondgelopen, had ik het eind van dit jaar niet gehaald en tussen 6 plankjes gelegen..zo agressief is die tumor..hoe bizar! Maargoed..de kinderen vertellen dat het dit jaar kerst (wat ik ze verteld/beloofd had) nog niet afgelopen is..was wel triest..
Ik heb ze wel verteld..tis 1,5 jaar even knokken, maar dan kan ik wel later (gewoon lekker in de toekomst praten) gewoon jullie huissie behangen/verven etc..en blijf ik gewoon leven...wat is 1,5 jaar op en mensenleven moet je dan maar simplistisch denken.

De dag NA Reiley' s verjaardag ga ik ze ook precies uitleggen wat ze kunnen verwachten zodra ik volgende week met de chemo start..maarrrrr..eerst Reiley's verjaardag..dat moet gewoon een gezellig feestje worden en pas daarna gaan we weer over dit onderwerp praten..eerst dat kind z'n verjaardag..is voor mij heel belangrijk..hij word 16..een hele mijlpaal..en dat mag deze ziekte niet overschaduwen...moet zijn feestje worden en niet overschaduwd worden door de kanker..is zielig..we gaan er gewoon een party van maken!



Geen opmerkingen: