dinsdag 5 november 2013

Bloedwaardes / 13e chemo & foto porto-cath ( port-a-cath) !

Afgelopen dagen ondanks m'n flink gehavende/kapotte mond..mezelf in een strak regime gezet qua eten..gewoon dooreten alhoewel het flink pijnlijk en soms niet te doen was...maar de laatste kuren hingen af van m'n bloedwaardes die vanochtend gemeten zouden worden dus heb doorgezet, gewoon brood gegeten, elke dag prakkies, m'n vitaminepillen + m'n vegetarische vlees, veel yogurt/vla, vast voedsel was eigenlijk niet te doen maar was zo bang dat ze een pauze gingen inlassen, wat vaak voorkomt in deze tijd van de chemo's i.v.m. flinke dip van je bloedwaardes en dat wilde ik pertininent NIET, dus alles op alles gezet. Met GOED resultaat!!

Even tussendoor..ik krijg veel vragen over de porto-cath ( het kastje onder m'n huid boven m'n linker borst) waar alle chemo's en alles doorheen gaat..mensen willen weten hoe het eruit ziet..bij deze een foto..het aanprikgat van de naald zie je nog zitten, niks engs..juist mooi deze methode, ik heb geen kapotte armen, alles door dit kastje!


Ik had in het begin van de chemo een persoonlijke kaart gekregen(voor thuis) waar al die waardes op worden bijgehouden, de oncoloog had m'n waardes vanochtend daarop geschreven en er een krulletje achter gezet, hij zei lachend: "als je jonger was geweest had je een sticker gekregen, nu een krulletje", dit omdat i.p.v. zoals de laatste weken te dalen..ze nu allemaal iets waren gestegen, hij gaf me echt een schouderklopje...nou..beetje kinderlijk maarrrrrrrr geweldig toch!! Dus de laatste is nu 100% 26 November, here I come!! Zo blij ben ik..kan ik niet uitleggen, niks geen chemopauze gewoon even hard zijn voor jezelf, doorbikkelen en doorgaan (ben euforisch hoor..nu ik dit schrijf..dus neem me niet kwalijk) Ben gewoon zo opgelucht en blij!

Ondanks de stress van vanochtend, vroeg uit bed, douchen, alles netjes achterlaten, kinderen naar school, Arend had al lekker een bakkie koffie voor me klaar staan want die kwam uit de nachtdienst, heb ik Dennis naar school gebracht en daarna snel naar t ziekenhuis gereden want ik moest er 8.45 zijn, bloedprikken, gesprek met de verpleegkundige, gesprek met de oncoloog en 10.30 m'n kuren, was iets voor 14.30 pas weer thuis..een lange dag met veel info van de oncoloog..zal ik zo vertellen..m'n moeder was er weer bij thuiskomst, ze heeft Dennis uit school gehaald en weer een heerlijk prakkie andijvie gekookt voor ons!! Arend kon daardoor gewoon relaxed uit bed komen aangezien die weer nachtdienst heeft nu. Alles verloopt altijd relaxed elke dinsdag door m'n moeder en Simone die Dennis elke dinsdagmiddag mee naar huis neemt..hulde!!

Reiley zei zoiets spontaans leuks/moois van de week..hij zat me aan te kijken en zei: " mama..we vechten het maar mooi aan met z'n allen, die kanker"..tis dat je kaal bent en er heel anders uitziet, maar verder merk ik niks..ahhhhhhhh..mooi he..m'n wens is uitgekomen als zo'n kind dat zegt..dat wilde ik..een paar maanden geleden, het gewone leven moet hoofdzaak worden/zijn..niet die borstkanker..top! Tamara stuurde me weer liefelijk een sms-je onder de kuren en belde vanaf school vanmiddag hoe het was gegaan, Arend kwam toen ik vanochtend, voor die naar bed ging) onder de douche(op m'n allerknapst, naakt..pffffff) stond me nog even succes wensen & Dennis zei vanochtend omdat ik toch een beetje gestressed was, mama je hoeft niet te stressen hoor..als ik iets later op school komt weet de juffrouw dat het dinsdag is en je naar de chemo moet..ahhhhhhhhhhhhhh...toppertjes allemaal!

Maargoed..de oncoloog zei dat ik na 9 December meer rust in m'n leven krijgt want dan zijn alle wekelijkse chemo's gestopt, m'n hartfunctie getest(27 nov.), gesprek chirurg en mammacare(9 dec) en m'n 1e grote dosis Herceptin(start 3 December) " want word nu wat verdund gegeven i.v.m. de gezamelijke chemo"  en begin van de hormoontabletten gestart 3 dec.)

Dussssssssss 3 December start ik met Herceptin om de 3 weken en meteen moet ik dan ook starten met de hormoonkuur voor 7,5 jaar elke dag(tabletvorm). Ik wilde de hormoonkuur uitstellen tot na de feestdagen maar dit werd me ten zeerste afgeraden (i.v.m. schema's, tumorgevoeligheid en gezondheid) M'n bloed blijft wel om de zoveel weken bekeken worden omdat ze daarin kunnen zien of het goed gaat en m'n hartfunctie blijft onder controle om de 3 maanden. Maarrrrrrrrr....eerst nog even de laatste 3 chemo's!!!!!! Die onderschat ik niet maar nu het einde in zicht komt word je een ander mens..nog simpeler dan ik eerst was..klagen over m'n mond/kapotte voeten, slaappproblemen, gewrichtsklachten, bloedneuzen, mag..maar ik weet ook dat dit over enkele weken voorbij is. Alleen voor m'n slechte conditie, die alleen maar slechter gaat worden door de Herceptin, adviseerde ze me naar herstel en balans of naar de sportschool te gaan na de chemo's om dit op peil te houden of enigzins te verbeteren, duurd maanden zeggen ze, en vooral doordat ik de Herceptin nog een jaar moet gebruiken en m'n hartfunctie daardoor slechter word in de meeste gevallen, zeggen ze dat het slimmer is aan je conditie te werken..nou..dat doe ik zelf wel..hoef geen lotgenotencontact toestand met daarbij te sporten..ga wel lopen naar school en hopelijk weer snel op de fiets te kunnen stappen..ik red me wel en bouw langzaam m'n conditie wel op na 9 December.
Ik was toch weer aangekomen..weeg nu 61 kilo..is lang geleden, boven de 60 kilo, dus bedankt..chocolade/marsen/wijngums/toastjes brie/kaasbroodjes en snoep & taxolkuur! Aan m'n conditie ga ik dus zeker werken voordat ik nog dikker word!

Nog maar 3 chemo's ongelofelijk, ben zo blij! Ik ga zeker over 5 jaar iedereen de hand schudden (zoals de oncoloog eerder en vandaag ook weer zei) Over 5 jaar kunnen we pas zeggen.."ja de kuren hebben effect gehad". Ook al was/is het de agressiefste vorm die ik heb/had..over 5 jaar en en 3 weken..26 November 2018..schud ik ieder die ik lief heb en me bij staat(op alle manieren) de hand! Noteer het alvast in je agenda!

Ik lees net tussendoor ik m'n blog aant uploaden ben voor google dat Frank Kieboom is overleden, ik kende hem al vanaf m'n jeugdjaren bij Oost..het schaatsen enzo..hij was altijd vriendelijk/aardig woonde ook in Bolnes, hij is 13 meter vanaf een dak gevallen...echt bizar..zijn vrouw en 2 kinderen helemaal naar de kl~te nu natuurlijk..het leven is niet eerlijk soms...

Carpe Diem!

                                  

Geen opmerkingen: