donderdag 2 januari 2014

Spier,-gewrichtspijn door Herceptin, nieuwjaar 2014!

Allereerst wens ik iedereen een gezond & gezellig 2014!!

Het vreemde/roerige jaar 2013 is afgesloten! Ik haat datums etc..waar een 13 in zit..dus ben helemaal blij met 2014!

Voor mij was 2013 een jaar wat bizar snel gegaan is, vanaf maart bezig met die borstkankertoestanden en alles wat erbij hoort, toch alles wat in het gewone leven is.. beleeft, de verjaardagen van Arend & de kinderen, de uitstapjes, daagjes weg, barbequen, de lieve akties/reacties van m'n gezinnetje/vrienden/familie/kennissen/buren, alles is al benoemd in vorige blogs..maar daar ben ik zo dankbaar voor, bv. de verjaardagen van de kinderen/Arend..alles op alles zetten dat hun maar een leuke verjaardag hadden tussen de chemo's en alles door, de uitstapjes die me al m'n energie kosten..en het is me gewoon gelukt! Gesteund worden door alle kaartjes/mailtjes/sms-jes/bloemen/langs komen/cadeautjes/eten brengen/kussen of deken voor me pakken/hulp aanbieden/interesse tonen/er voor me zijn etc...Nu ik zo terugkijk ben ik echt trots op mezelf....het ergste is achter de rug en ik heb geen dag zielig op de bank gelegen of wat dan ook..alleen maar doorgegaan en alles op alles gezet voor een normaal leven, positief gebleven en ondanks de mindere dagen me niet klein laten krijgen alhoewel het soms echt pittig was. Ik heb heel m'n leven al een " grote mond" gehad maar heb bewezen dat het niet alleen woorden waren..maar ook daden. Helaas kan niet iedereen met kanker positief schrijven, dat besef ik heel goed..er gaan helaas nog veel mensen dood aan of krijgen ergere prognoses, ik ben dankbaar dat ik me zo voel zoals ik me voel maar ben terdege ervan bewust dat het veel erger had kunnen zijn of aflopen, ook al ben ik er nog niet natuurlijk.

Maargoed..de kerstdagen waren gezellig, 1e kerstdag bij m'n oom en tante geweest, was gezellig, warm buffet gehad door de catering, was heerlijk! 2e kerstdag met ons vijven uitgebreid gebrunched..Reiley had het minder naar z'n zin want z'n ei was op de grond gevallen..hij heeft een half uur lang met een lang gezicht aan tafel gezeten, was echt boos.. doordat ei((!?))..maargoed verder wast leuk! Heb van 2 buurtjes nog bloemen gehad omdat ze me zo dapper vonden door de afgelopen tijd en ik heb nog een kerstpakket gekregen van Nel, erg lief & leuk!

Oud en nieuw was supergezellig! We hebben hier met z'n 11-en gegourmet, ook Tamara met d'r vriendje.  En het nieuwe jaar ingeluid met champagne, was me terdege ervan bewust hoe mooi het was om mee te maken het nieuwe jaar..toen m'n neeffie(Henry) en ik elkaar nieuwjaar wensten kregen we het allebei even moeilijk maar was zo weer over..buurtjes kwamen 's nachts ook nog even langs, 02.15 was iedereen weg en zijn we naar bed gegaan..moe maar voldaan! Had gehele dag paracetamol geslikt dus m'n spear,-gewrichtspijn was goed te hendelen.

Nu al 2 dagen bezig het huis vetvrij en kerstvrij te maken, wassen en strijk weggewerkt, ramen waren weer hels..al dat lint en sneeuw eraf...gister heeft Arend de gehele dag geholpen, vandaag in m'n eentje want hij had avonddienst..echt bizar..ging vanavond 22.15 pas rustig zitten, alvast een tas ingepakt met spullen want morgen krijgt m'n moeder de sleutel van d'r nieuwe huissie!! Morgen even m'n auto opruimen/schoonmaken, boodschappen doen en dan naar m'n moeder om samen de sleutel te gaan halen! En dan rustig bekijken hoe we t gaan aanpakken etc..verven/witten/behangen, Henry & Joke komen ook meteen morgen naar m'n moeders huissie dus we kunnen gaan beginnen! Helemaal leuk voor d'r!

Qua m'n gezondheid..m'n energielevel is best hoog, slik getrouw elke dag m'n vitamine( vitamine b - b12 - c - vit. D), alleen m'n spier,-gewrichtspijn is echt heftig..24/7 onophoudelijk, ga dit ook niet volhouden tot Oktober..maarja..de chemo zit nog in m'n lijf en door de hormoonpillen kan het ook verergeren dus ik wacht nog even af tot de chemo uit m'n lichaam is, mocht het over een paar weken nog zo heftig zijn dan moet ik andere maatregelen nemen, de artsen zeggen dat ik het best 8 paracetamols op een dag kan nemen, maar dat ga ik niet doen..die troep nog 9 maanden lang elke dag 8 stuks. M,n voeten zijn helemaal vaag want is een soort zenuwpijn onderaan m'n voeten, gevoel alsof je in een cactus heb getrapt, maarja..dat kan ook nog door de chemo komen..dus we wachten nog maar even rustig af..de chemo heb je een week lang last van en van dit (gewrichtspijn door de Herceptin) 24 uur per dag..dus weet niet wat beter is..maarja..ik heb geen last meer van m'n mond dus ja..het ene heft het andere op..maarja..ik ga gewoon door zoals voorheen..Dennis heeft vanavond tegen me gezegd dattie altijd bij me blijft wonen dus ik moet nog heel veel jaartjes mee!! Heel..heel soms maak ik me daar wel eens zorgen over..er mag niks met mij gebeuren want ik heb 3 kinderen met wie ik alle 3 een hele sterke band heb en echt niet zonder moeder kunnen. Arend zegt ook wel eens..wat denk je van mij? Maar dan zeg ik..jij kan weer opnieuw verliefd worden maar de kinderen hebben maar 1 moeder, dat kan niemand vervangen..ik ben geen perfecte moeder, bak geen koekjes met ze of overlaad ze ook niet met knutselen of iets, maar ben er altijd voor ze..met een luisterend oor..arm om ze heen, lach met ze om de gekste dingen, leer ze de lessen van het leven etc..kortom..ik moet nog een paar jaartjes mee tot ze op eigen benen staan!

Ik ga nu naar bed..morgen weer een nieuwe dag!






Geen opmerkingen: