maandag 16 december 2013

Bewustwording & gewoon doorleven bij borstkanker!

Ik besef me steeds meer hoe vreemd het eigenlijk is om deze maand "met alles erop en eraan" (sinterklaas, het huis kerstklaar maken, kerstkaarten schrijven, kerstcadeautjes voor onder de boom regelen etc...) dat ik dat net zo doe als voorgaande jaren..alleen doe ik alles nu met "bewustwording", blij dat ik dit allemaal nog kan doen en dat me energie het toelaat om alles net zo te doen als voorgaande jaren.
Ik kan het proces niet goed uitleggen..tis gewoon je leven leiden, ondanks de vele lichamelijke klachten, alles doen zoals voorheen, er ook meer van genieten dan voorheen..en als je dan in de spiegel kijkt, of onder de douche staat denk je..'oja..ik ben onder behandeling voor borstkanker' zo raar af en toe..dan past het helemaal niet bij mijn levensstijl..ik ben nu pas bijna 3 weken klaar met de chemo..lijkt alweer zover weg..maar ook dichtbij, elke dag genieten van aromat op m'n kaas of eten, geen pijn meer bij tanden poetsen, de dinsdag..ik hoef niet meer elke dinsdag naar de chemo..is zo vreemd soms..en aan de andere kant is het weer heerlijk om gewoon m'n ding weer te kunnen doen.
Je went aan lichamelijke ongemakken..en de andere keer haat je ze..tis een wirwar van gevoelens in je hoofd..gister en eergister had ik vrijwel geen last van m'n spieren en gewrichten..vandaag weer volop..zo raar.
Maar even het belangrijkste..Dennis heeft z'n A-diploma gehaald gister!!!!!
Tranen in m'n ogen toen die binnen kwam lopen met de afzwemgroep..soms was ik wel eens bang om zulke dingen niet meer mee te mogen maken en nu liep tie daar..heel relaxed..echt van..'dat doe ik even', heerlijk! Daarna trots met z'n diploma omhoog..zo leuk! Ik, Arend, Tamara & Joke waren erbij en Reiley ging met Henry naar de Kuip..'s avonds hebben we met z'n 7-en hier gegeten, was lekker relaxed en leuk!
Vandaag ben ik met Dennis z'n klas naar de kunst-schaatsbaan geweest hier op 't dorp, zo gelachen erom 'home video's op tv' was er niks bij..alleen maar vallen en opstaan en weer vallen..Als moeder geniet je zoveel meer van de kleine dingen betreft je kinderen..dat kan ik ook niet goed uitleggen, tis puur van elk moment inzien dat je dankbaar moet zijn om het mee te maken..dat speelt heel erg bij mij op dit moment.
Tamara kwam vandaag thuis met het nieuws dat ze weer een niveau hoger ging betreft school(Gemini)..zo trots op d'r..niet normaal..ze haalt hoge cijfers, doet goed d'r best, is serieus op school..ik hoef nooit te zeggen..doe je huiswerk..ze doet alles op d'r eigen manier en tempo en geen onvoldoendes, echt top!

Normaal was dit voor mij altijd de stress-week..kerstcadeautjes regelen, extra aktiviteiten rond de scholen waar ik mee mee help, de kerstdiners van de kinderen op school waarbij iedere ouder voor eten zorgt, alle kinderen ook kerstkaarten, door de kinderen zelf geschreven..alles..nu bekijk ik alles per dag en maak me niet druk om de dag van morgen..dus dit alles levert ook goede dingen op!

Voor de lotgenoten blog-volgers ook nog even het lichamelijke onderdeel...de taxol chemo blijft nog lang doorwerken want m'n nagels zien er niet uit..bruin van kleur en scheuren zo in..de bloedneuzen, de spier,-gewrichtspijn is 24/7..onophoudbaar/continu (op een kleine 2 dagen na) aanwezig, wazig zien bij het uit bed komen, dikke ogen, dus veel oogdruppels gebruiken, i.v.m. mijn slechte conditie mezelf verplicht elke dag even het stukje heen/weer naar de Bas v/d Heijden te lopen, verder alles gewoon blijven doen met meer tussenpauzes, van uitstel komt afstel..dus wat je moet doen, doen! Gewoon tegen jezelf praten en doorgaan, vermoeidheid weinig kans geven. Overdags doe ik alles wat ik normaal ook deed(inclusief adverteren voor de winkel) en 's avonds ist sloosh en dan lekker bankhangen/tv kijken.
M'n hoofd..ik ben net een babyeend..dons zit er op m'n hoofd..het meeste mis ik mijn wimpers..dus laat tie maar als 1e terugkomen, Arend bestudeerd m'n hoofd elke dag..vind het helemaal leuk dat m'n haar weer iets gaat groeien, hij vind het zelfs een raar idee dat ik straks weer haar krijg..ze zijn nu zo gewend aan m'n kale hoofd..

Zo..ik heb alweer een hoop getypt..maar daar is een blog voor..online dagboek voor alles wat er heeft gespeeld afgelopen dagen..morgen weer een nieuwe dag..op het moment dat jeje ogen weer open doet. dankbaar zijn voor een nieuwe dag en weer doorgaan & van de kleine dingen genieten!

Geen opmerkingen: