zaterdag 18 oktober 2014

Lang gesprek met de Oncoloog gehad! Adjuvantschema besproken!

Afgelopen week heb ik 1 dag gehad waarop ik alleen maar moe was..erg stil, weinig concentratie..weet niet waar het van kwam, heel raar (precies die dag toen ik boodschappen ging doen kwam ik Rianne tegen)..die zal ook wel gedacht hebben..wat ziet ze eruit! Was blij dat die dag voorbij was in ieder geval, volgende dag was er niks meer aan de hand en zat weer vol energie!

17 Oktober samen met Arend naar de Oncoloog geweest.
In m'n vorige blog stond het al maar ze heeft nogmaal benadrukt dat m'n bloedbeeld goed en netjes was. De tumormarker van 41..is achterhaald..ze zegt zelf..mensen staren zich blind op die markers..maar tis achterhaald door vele studies..mensen hebben soms een tumormarker van 100 en leven nog gezond en wel na 5 jaar en mensen met flinke uitzaaiingen hebben een tumormarker van 20 en gaan binnen 3 maanden dood....het gewone bloedbeeld (lever/nieren/ijzergehalte/witte bloedlichaampjes ed..zegt al heel veel over een lichaam. Het blijft puur naar je lichaam luisteren en bij afwijkingen..aan de bel trekken..
De afgelopen weken had ik 'alle vragen die ik wilde stellen' al op een papier geschreven en meegenomen, ook een paar vragen voor m'n boek die ik wil uitbrengen..dat alle info klopt..omdat ik zelf erg veel lees erover..zie ik ook wel eens dingen staan waar ik nooit van gehoord had..zo ook 1 vraag over mijn "adjuvant schema"..
Dat is een persoonlijk soort schema met alle info over het soort tumor, grote van de tumor en een soort levensverwachting met die tumor..ze vond het bijzonder dat ik erom vroeg, maar ging het meteen opzoeken en vroeg me nadrukkelijk of ik het echt wilde weten want kon confronterend zijn..

Wat ze vertelde over dat adjuvant schema:
Buiten de voorstadiumspatten zoals ze dat noemen, zat er ook een tumor van 2,8 cm hormoongevoelig HER2 positief noemen ze dat..tumoren groeien/delen dan sneller vandaar dat ze het een agressieve tumor noemen. Daarom is het belangrijk dat je eierstokken stil gelegd worden zodat het geen hormonen meer kan produceren, want hormonen zijn voeding voor tumoren. Ik ben nu al een jaar in de overgang doordat heel het hormoon/oestrogeen gehalte plat is gelegd. Daar kom ik straks nog op terug...
Wat er verder nog in dat schema stond: Zonder alle behandelingen zou ik 35% kans hebben er over 10 jaar niet meer te zijn en MET alle behandelingen 10% minder kans....

Kortom..voor die 10% betwijfel ik of ik nog 6 jaar lang die hormoontherapie ga gebruiken..24/7 bot,-gewrichtspijnen waar ik nu al een jaar mee loop..ben d'r wel klaar mee ondertussen.
Ik heb opnieuw bloed laten prikken afgelopen vrijdag, de oncoloog wilde echt zeker weten dat m'n eierstokken stil leggen, over 2 weken krijg ik daar de uitslag van...ze had het erover dat ik dan 2 soorten hormoontherapie moest gaan slikken..en van die verhalen weet ik dat je echt neerslachtig/depressief kan worden..ik vroeg of het niet slimmer was m'n eierstokken dan weg te laten halen, maar hormoontherapie schijnt toch beter te zijn..raar maar waar..
Aangezien ik gevoelsdood ben geworden, "een wandelende koelkast".. heb ik het aangekaart bij de oncoloog.Er rust nog teveel een taboe op maar door die chemo en hormoontherapie kan jeje sexleven etc..wel vergeten..en vind het nu echt een groot probleem worden...doordat ik echt geen greintje gevoel meer heb, als ik GTST kijk en ze lopen elkaar daar te zoenen..spoel ik al door dan denk ik..blllllllll..weg ermee...elke avond is het gewoon welterusten en klaar..Terwijl ik voor de chemo etc..toaal heeeeeeeeeeeeeeeeeeel anders was..dus gaan we naar een sexuologe (op aanraden van de oncoloog)...hormoontoestanden mag ik niet gebruiken om het op te wekken dus ben benieuwd wat ze te zeggen heeft(!?)..we worden daarover terugggebeld voor een afspraak..dus wacht maar af..

Mijn moeder vroeg of de Chemo/Herceptin etc..zijn werk hadden gedaan en of ik nou kankervrij was?? Eigenlijk kunnen ze dat nooit zeggen (of zoals de oncoloog aan het begin zei: als je over 5 jaar nog iedereen de hand kan schudden heeft het baat gehad". Maar met de amputatie en okselkliertoillet is eigenlijk de kanker er al uitgehaald, maar om evt. onzichtbare uitzaaiingen of terugkeer uit te schakelen ben ik preventief behandeld en moet ik dus die hormoontabletten doorslikken om het zekere voor het onzekere te nemen...ik vind..als je eenmaal deze diagnose hebt gehad ben je bij alle knobbels/bobbels/klachtjes alert. Misschien heb ik alle chemo en alles voor niks gedaan..kan..maar dat is iets wat je nooit zal weten, ik heb het zekere voor het onzekere genomen, alleen nu de twijfel betreft hormoonkuur..maar daar kom ik ook wel uit.

Om af te sluiten..Dennis is nu bij Joke en Henry logeren, Corrie is vanmiddag nog geweest met een bloemetje omdat het Gerrit z'n verjaardag is, vandaag bij Gerrit wezen schoonmaken en een kaarsje gebrand, normaal gesproken had tie 60 geworden vandaag! Maar hij mocht maar 50 worden..

Carpe Diem..ik ga nadenken over de hormoontherapie en sluit hiermee een hoofdstuk af en ga proberen m'n boek uit te brengen. Tegen de uitgeverij heb ik gezegd binnen 2 weken m'n script in te leveren. Word vervolgd!

Geen opmerkingen: